Termeni si conditii
Termeni si Conditii
ATENTIE !
Folosirea (vizitarea sau cumpararea produselor) de pe site-ul
www.starfashion.ro, implica acceptarea acestor termeni si conditii. Pentru
folosirea in cele mai bune conditii a site-ului, se recomanda citirea cu
atentie a termenilor si conditiilor. StarFashion.ro isi asuma dreptul de a face
modificari ale acestor prevederi fara o alta notificare.
INTRODUCERE
Acest site este intretinut si administrat de StarFashion.ro
Site-ul este gazduit de serverele unei companii terte.
Pentru eventualele erori functionale aparute din cauza unor modificari, setari,
upgrade-uri etc. facute de aceasta companie terta ne cerem scuze, dar
responsabilitatea nu ne apartine.
DREPTURI DE AUTOR (COPYRIGHT)
Intregul continut al site-ului www.starfashion.ro
imagini, texte, grafice, simboluri, elemente de
grafica WEB, scripturi, programe si alte date - este proprietatea StarFashion.ro
si a furnizorilor sai si este aparat de legea drepturilor de autor si de legile
privind proprietatea intelectuala si industriala. Folosirea fara acordul StarFashion.ro
a oricaror elemente enumerate mai sus se pedepseste conform legilor in vigoare.
LEGATURI
StarFashion.ro nu raspunde de continutul, calitatea
sau natura site-urilor care au link-uri pe acest site (legaturi de natura
comerciala sau publicitara). Raspunderea pentru aceste site-uri o poarta in
intregime proprietarii acestora.
RETURNAREA PRODUSELOR
Ne dorim sa fiti pe deplin multumit atunci cand
cumparati produse de la noi.
In consecinta, daca nu sunteti incantat de produsele cumparate, le puteti returna si noi va vom inapoia contravaloarea produselor comandate si a transportului achitat de dvs la primirea pachetului. Legislatia romana prevede: "Consumatorul are dreptul sa notifice in scris comerciantului ca renunta la cumparare, fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 14 zile de la primirea produsului." (Ordonanta Guvernului nr. 34/2014). Clientii nostri sunt rugati sa returneze produsele cumparate, in ambalajul original, fara semne de uzura sau murdarie, in termen de maxim 30 zile de la primire, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv, anuntand acest retur in prealabil, DOAR IN SCRIS, pe site-ul nostru in sectiunea (RETURNARI ), mentionand numele si prenumele, adresa de e-mail, numarul de telefon, numarul comenzii, numele produsului, precum si codul produsului. Nu se iau in considerare cererile de retur telefonice sau pe sisteme messenger.
Puteti opta pentru:
-Doresc alt produs,
-Doresc alta marime
-Doresc banii inapoi.
Returnarea produselor se va face pe cheltuiala clientului, folosind orice serviciu de Curierat Rapid doreste acesta. Dupa receptionarea coletului trimis de dumneavoastra acesta va fi supus returului si constatarea indeplinirii conditiilor de returnare ( absenta petelor, mirosurilor, semne de uzura, etc ). In maxim 3 zile lucratoare veti fi contactat de un operator StarFashion.ro pentru a va prelua datele si contul bancar personal unde va va fi restituita suma de bani.
ATENTIE : suma de bani se va restitui doar in contul bancar al celui care a efectuat comanda, astfel incat numele si prenumele din comanda va coincide cu cele de pe contul bancar in care urmeaza a se livra contavaloarea returului.
Nu se realizeaza transferul bancar in conturi ale persoanelor terte, decat cu cerere scrisa si semnata de catre cel care ar urma sa primeasca suma de bani.
StarFashion.ro va inapoia contravaloarea comenzii in cel mult 3 zile calendaristice de la data primirii returului. Nu expediati coletul cu plata ramburs, acesta va fi refuzat fara nici un fel de notificare ulterioara. Orice retur care nu respecta conditiile de mai sus va fi refuzat.
ACCESUL LA SITE
StarFashion.ro garanteaza utilizatorului acces
limitat, in interes personal, pe acest site si nu ii confera dreptul de a
descarca sau de a modifica partial sau integral site-ul, de a reproduce partial
sau integral site-ul, de a copia, de a vinde/revinde sau de a exploata site-ul
in orice alta maniera, in scopuri comerciale sau contrare intereselor StarFashion.ro,
fara acordul scris al acesteia.
CONFIDENTIALITATE
StarFashion.ro se angajeaza sa respecte cu
strictete confidentialitatea datelor clientilor si se angajeaza sa nu transmita
datele personale ale clientilor catre terti. Datele solicitate pentru crearea
unui cont pe acest site sunt: numele, prenumele, numarul de telefon, adresa de
email. In momentul in care doriti sa cumparati online vi se vor solicita
suplimentar: adresa de livrare, orasul,codul postal,modalitatea de plata si
metoda de livrare.
Prin completarea formularului de comanda de pe site,
declarati ca sunteti de acord ca numele si datele dumneavoastra personale sa
intre in baza de date a companiei StarFashion.ro, care isi rezerva dreptul de a
prelucra, publica, utiliza pentru actiuni de reclama, marketing si publicitate
informatiile mai sus mentionate, fara alte obligatii si plati ulterioare fata
de persoana dvs. De asemenea, sunteti de acord sa primiti informatii, obiecte
promotionale si/sau produse gratuite, prin posta, telefon, e-mail, SMS sau alte
mijloace de comunicare de la StarFashion.ro si de la partenerii sai. In cazul
in care nu doriti sa primiti astfel de informati, obiecte promotionale si/sau
produse gratuite, puteti oricand sa refuzati primirea acestora. Conform
cerintelor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
modificata si completata si ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor
cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor
electronice StarFashion.ro are obligatia de a administra in conditii de
siguranta si numai pentru scopurile specificate, datele personale furnizate de
catre dvs.
La cererea dvs. scrisa, datata si semnata, trimisa
adresa de mail, anual, StarFashion.ro, in mod gratuit, va confirma daca
utilizeaza datele furnizate de dvs. sau va inceta orice prelucrare a acestora.
StarFashion.ro va rectifica, actualiza, bloca, sterge sau
transforma in date anonime pe toate acelea a caror folosire nu este conforma
dispozitiilor Legii nr. 677/2001, privind protectia persoanelor impotriva
prelucrarii datelor personale si libera lor circulatie.
StarFashion.ro nu incurajeaza SPAM-ul, nu
comercializeaza, nu ofera si nici nu face schimb de adrese de email obtinute
prin intermediul acestui site. Pentru comentarii, intrebari sau reclamatii
referitoare la politica de confidentialitate, va rugam sa ne contactati la
adresa de e-mail: starfashionro@gmail.com
COMENTARII, COMUNICARI SI ALTE DATE/INFORMATII
Persoanele care acceseaza/viziteaza site-ul pot face comentarii si orice alte
comunicari; pot sa trimita emailuri, sa transmita sugestii, idei, intrebari sau
alte informatii, atata timp cat continutul acestora nu este ilegal, obscen,
amenintator, defaimator, nu tulbura in nici un fel viata privata a altor
persoane, nu incalca drepturile de proprietate intelectuala, nu contine virusi,
texte vizand diverse campanii de promovare, scrisori in lant, email-uri in masa
sau orice alta forma de spam.
Persoanele care vor utiliza o adresa falsa de email sau vor transmite mesaje
electronice sau orice alte comunicari in numele unei alte persoane fizice sau
juridice sau in numele oricarei alte entitati vor fi sanctionate in
conformitate cu legile in vigoare.
StarFashion.ro are dreptul (dar nu si obligatia) de a sterge orice astfel de continuturi identificate pe site.
StarFashion.ro. nu va purta responsabilitatea si nici nu va
putea fi obligata la nici un fel de despagubiri pentru orice fel de daune
produse de asemenea comunicari. In cazul trimiterii sau afisarii unor
materiale/documente, se considera ca utilizatorul confera StarFashion.ro si
afiliatilor/asociatilor acesteia dreptul neexclusiv, nelimitat, gratuit,
irevocabil si retransmisibil de a folosi, reproduce, modifica, adapta, publica,
traduce, crea opere derivate, precum si dreptul de a distribui, de a prezenta
aceste continuturi oriunde in lume, prin orice mijloc. Se garanteaza, de
asemenea, StarFashion.ro si afiliatilor/asociatilor sai sau celor carora le
retransmite dreptul de licenta dreptul de a utiliza numele pe care il asociati
cu un astfel de continut. Utilizatorul garanteaza ca are toate drepturile
asupra continutului pe care il afiseaza sau transmite pe site, prin orice
modalitate, astfel incat prin folosirea acestui continut sa nu cauzeze
prejudicii nici unei persoane. StarFashion.ro nu isi asuma nici o
responsabilitate pentru continutul mesajelor/comunicarilor afisate/transmise de
un utilizator prin intermediul site-ului www.starfashion.ro
NEWSLETTER
Abonarea la newsletter esta gratuita si implica
acordul tuturor specificatiilor din aceasta sectiune. Pentru dezabonare este
suficient sa ne trimiteti un mesaj in acest sens. Mesajul trebuie sa vina de pe
adresa de mail pentru care doriti dezabonarea.
Suntem 100% anti-spam si nu inchiriem, vindem sau
instrainam sub nici o forma datele abonatilor nostri unor terte parti, cu
exceptia cazurilor prevazute expres de lege sau la solicitarea expresa a unor
organisme de stat.
TAXE SUPLIMENTARE
Pretul final platit de client este format din
pretul produsului si cheltuielile de expeditie. StarFashion.ro nu percepe nici
o taxa suplimentara clientului la cumpararea produsului. Pentru orice taxa
perceputa suplimentar, va rugam sa va adresati imediat la starfashionro@gmail.com
CONDITII LEGALE
Acest magazin on-line functioneaza conform prevederilor legale ale Statului
Roman.
COMANDA MINIMA
Comanda minima pe site-ul StarFashion.ro este de 35 RON, fara transport, cu TVA
inclus.
DISPUTE SI CONFLICTE
StarFashion.ro nu garanteaza ca pagina va functiona neintrerupt sau fara erori
sau ca defectele din pagina vor fi corectate. Continutul site-ului are caracter
pur informativ, nici una din informatiile ori datele prezentate nu creaza
obligatii in sarcina proprietarului. Orice conflict aparut intre StarFashion.ro
si clienti se incearca a fi rezolvat pe cale amiabila prin intelegere intre
cele doua parti. In cazul in care acest lucru nu este posibil se vor aplica
prevederile legale romanesti din acest domeniu, iar solutionarea conflictelor
este de compententa instantelor romanesti.
Nu ne asumam si nu vom onora comenzi care au preturi
eronate din cauze unor probleme informatice aparute in functionalitatea
platformei.
DISPOZITII FINALE
Daca oricare dintre clauzele de mai sus va fi gasita nula sau nevalida,
indiferent de cauza, aceasta clauza nu va afecta valabilitatea celorlalte
clauze. Odata cu cumpararea si lansarea comenzii, clientul accepta fara
obiectiuni conditiile si termenii de utilizare, valoarea acestora fiind aceeasi
cu un contract valabil incheiat.
CUPOANE DE DISCOUNT
Cupoanele de Discount se vor aplica asa cum este stabilit in campaniile
publicitare.
Ordonanţa urgenţă nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
CAPITOLUL I
Obiect, definiţii şi domeniu de aplicare
ARTICOLUL 1
Obiect
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează drepturile consumatorilor în cadrul
contractelor încheiate cu profesioniştii, pentru asigurarea unui nivel înalt de
protecţie a consumatorilor şi o bună funcţionare a pieţei.
ARTICOLUL 2
Definiţii
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, următoarele expresii şi termeni
se definesc după cum urmează:
1. consumator – orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite
în asociaţii, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului
nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
2. profesionist – orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, care
acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie,
artizanale ori liberale în legătură cu contractele care intră sub incidenţa
prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi orice persoană care acţionează în
acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
3. produs – orice bun corporal mobil, cu excepţia bunurilor vândute prin
executare silită sau valorificate ca urmare a aplicării prevederilor legale;
apa, gazele naturale, energia electrică şi energia termică sunt considerate
“produse” atunci când acestea sunt puse în vânzare în volum limitat sau în cantitate
fixă;
4. produse realizate conform specificaţiilor clientului – orice produse care nu
sunt prefabricate, realizate pe baza opţiunilor individuale sau a deciziei
clientului;
5. contract de vânzare – orice contract în temeiul căruia profesionistul
transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor produse către
consumator, iar consumatorul plăteşte sau se angajează să plătească preţul
acestora, inclusiv orice contract care are drept obiect atât produse, cât şi
servicii;
6. contract de prestări de servicii – orice contract, altul decât un contract
de vânzare, în temeiul căruia profesionistul prestează sau se angajează să
presteze un serviciu consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să
plătească preţul acestuia;
7. contract la distanţă – orice contract încheiat între profesionist şi
consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la
distanţă organizat, fără prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a
consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de
comunicare la distanţă, până la şi inclusiv în momentul în care este încheiat
contractul;
8. contract în afara spaţiilor comerciale – orice contract dintre un
profesionist şi un consumator, într-una din următoarele situaţii:
a) încheiat în prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a
consumatorului, într-un loc care nu este spaţiul comercial al profesionistului;
b) încheiat ca urmare a unei oferte din partea consumatorului în aceleaşi
circumstanţe ca cele menţionate la lit. a);
c) încheiat în spaţiile comerciale ale profesionistului sau prin orice mijloace
de comunicare la distanţă, imediat după ce consumatorul a fost abordat în mod
personal şi individual, într-un loc care nu este spaţiul comercial al
profesionistului, în prezenţa fizică simultană a acestuia şi a consumatorului;
d) încheiat în cursul unei deplasări organizate de profesionist cu scopul sau
efectul de a promova şi a vinde consumatorului produse sau servicii;
9. spaţiu comercial – orice unitate care îndeplineşte una dintre următoarele
condiţii:
a) unitate imobilă de vânzare cu amănuntul, în care profesionistul îşi
desfăşoară activitatea în permanenţă;
b) unitate mobilă de vânzare cu amănuntul, în care profesionistul îşi
desfăşoară activitatea în mod obişnuit;
10. suport durabil – orice instrument care permite consumatorului sau
profesionistului să stocheze informaţii care îi sunt adresate personal, într-un
mod accesibil pentru referinţe ulterioare pentru o perioadă de timp adecvată,
în vederea informării, şi care permite reproducerea neschimbată a informaţiilor
stocate;
11. conţinut digital – acele date care sunt produse şi livrate în formă
digitală;
12. serviciu financiar – orice serviciu cu caracter bancar, de creditare,
asigurări, pensii private, de investiţii sau plăţi;
13. licitaţie – metoda de vânzare prin care profesionistul oferă produse sau
servicii consumatorilor, care participă sau au posibilitatea de a participa în
persoană la licitaţie, prin intermediul unei proceduri de licitare
transparentă, concurenţială, condusă de un adjudecător şi în care ofertantul
câştigător este obligat să achiziţioneze produsele sau serviciile;
14. garanţie comercială – orice angajament din partea profesionistului sau a
unui producător (denumit în continuare garantul) faţă de consumator, în plus
faţă de obligaţiile legale prevăzute la art. 5-14 din Legea nr. 449/2003
privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, referitoare la garanţia legală de
conformitate, de a rambursa preţul plătit sau de a înlocui, a repara sau a
întreţine produsele în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund
specificaţiilor sau oricărei altei cerinţe din declaraţia privind garanţia sau
din publicitatea relevantă disponibilă în momentul sau înaintea încheierii
contractului, cerinţă care nu este legată de conformitate;
15. contract auxiliar – un contract prin care consumatorul obţine produsele sau
serviciile care fac obiectul unui contract la distanţă sau al unui contract în
afara spaţiilor comerciale, iar aceste produse sau servicii sunt livrate,
respectiv prestate de profesionist sau de o parte terţă, pe baza unui acord
între partea terţă respectivă şi profesionist.
ARTICOLUL 3
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică oricărui contract încheiat
între un profesionist şi un consumator, inclusiv contractelor de furnizare a
unor servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau a unor
servicii de acces şi conectare la reţele publice de comunicaţii electronice,
precum şi de livrare a unor echipamente terminale care au legătură cu
furnizarea serviciului. Ea se aplică şi contractelor de furnizare a apei,
gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice, inclusiv de către
furnizorii publici, în măsura în care aceste utilităţi sunt furnizate pe bază
contractuală.
(2) În cazul în care vreo dispoziţie a prezentei ordonanţe de urgenţă intră în
contradicţie cu o dispoziţie a unui alt act din legislaţia naţională ce
transpune un act al Uniunii Europene care reglementează sectoare specifice,
dispoziţiile acestuia din urmă prevalează şi se aplică sectoarelor specifice în
cauză.
(3) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică următoarelor contracte:
a) de prestare a unor servicii sociale, printre care cele de cazare socială, de
îngrijire a copiilor şi de susţinere a familiilor şi a persoanelor aflate
permanent sau temporar în nevoie, inclusiv cele de îngrijire pe termen lung;
b) având ca obiect serviciile de sănătate furnizate pacienţilor de către
cadrele medicale pentru evaluarea, menţinerea sau refacerea stării lor de
sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea şi furnizarea de medicamente şi
dispozitive medicale, indiferent dacă acestea sunt sau nu furnizate în cadrul
unor unităţi medicale;
c) având ca obiect jocurile de noroc care implică mizarea pe un pot cu valoare
pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv loterii, jocuri de cazinou şi tranzacţii
de tipul pariurilor;
d) referitoare la servicii financiare;
e) pentru crearea, dobândirea sau transferul unui bun imobil sau al unor
drepturi asupra unui bun imobil;
f) având ca obiect construirea unor clădiri noi, transformarea substanţială a
unor clădiri existente şi închirierea de locuinţe în scopuri rezidenţiale;
g) care intră sub incidenţa Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind
activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată;
h) care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2011
pentru protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor
privind dobândirea dreptului de folosinţă pe o perioadă determinată a unuia sau
a mai multor spaţii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea
unor beneficii pentru produsele de vacanţă, a contractelor de revânzare, precum
şi a contractelor de schimb;
i) având ca obiect furnizarea alimentelor, băuturilor sau a altor bunuri
destinate consumului casnic, livrate fizic de un profesionist care se
deplasează frecvent şi periodic la locuinţa, reşedinţa sau locul de muncă al
consumatorului;
j) de prestare a unor servicii de transport de pasageri, cu excepţia art. 8
alin. (2) şi a art. 19 şi 22 din prezenta ordonanţă de urgenţă;
k) încheiate prin intermediul automatelor sau incintelor comerciale
automatizate;
l) încheiate cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice prin
telefoane publice cu plată, pentru utilizarea acestora, sau încheiate pentru
utilizarea unei conexiuni unice, care presupune executarea unei singure
prestaţii, realizată simultan încheierii contractului şi nemijlocit prin
intermediul telefonului, internetului sau faxului, ca urmare a solicitării
consumatorului.
(4) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică în cazul contractelor în afara
spaţiilor comerciale în care plata ce trebuie efectuată de către consumator
este mai mică decât echivalentul în lei a 10 euro la cursul de zi al Băncii
Naţionale a României, cu excepţia art. 9-16 şi a art. 18-24 care se aplică şi
acestor contracte. În cazul contractelor de prestări servicii valoarea
contractului este stabilită prin înmulţirea valorii lunare a serviciului cu
durata contractului.
(5) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu împiedică oferirea de către profesionist a
unor condiţii contractuale mai avantajoase pentru consumator.
CAPITOLUL II
Informaţii destinate consumatorilor pentru alte contracte decât contractele la
distanţă sau contractele în afara spaţiilor comerciale
ARTICOLUL 4
Cerinţe în materie de informare pentru alte contracte decât contractele în
afara spaţiilor comerciale şi contractele la distanţă
(1) Înainte ca un contract, altul decât un contract la distanţă sau un contract
în afara spaţiilor comerciale, sau orice ofertă similară să producă efecte
obligatorii asupra consumatorului, profesionistul trebuie să îi furnizeze
consumatorului următoarele informaţii în mod vizibil, lizibil şi uşor de
înţeles, în cazul în care respectivele informaţii nu reies în mod evident din
context:
a) principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere
mediul de comunicare, precum şi produsele sau serviciile în cauză;
b) identitatea profesionistului, incluzând denumirea sa, adresa poştală la care
profesionistul este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de
telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia la care
poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului să ia rapid
legătura cu profesionistul şi să comunice cu acesta în mod eficient şi, dacă
este cazul, adresa poştală şi identitatea profesionistului în numele căruia
acţionează;
c) preţul total al produselor sau serviciilor cu toate taxele incluse sau, în
cazul în care preţul nu poate fi calculat în avans în mod rezonabil dată fiind
natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al preţului şi, după
caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare sau taxele poştale
sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate în avans în mod rezonabil,
menţionarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de
consumator;
d) după caz, modalităţile de plată, livrare şi executare, data până la care
profesionistul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile şi
politica profesionistului de soluţionare a reclamaţiilor;
e) în plus faţă de o menţiune a existenţei unei garanţii legale de conformitate
pentru produse, existenţa şi condiţiile privind serviciile postvânzare şi
garanţiile comerciale, după caz;
f) durata de valabilitate a contractului, după caz, sau, pentru un contract pe
durată nedeterminată ori un contract care urmează să fie prelungit în mod
automat, condiţiile de încetare a contractului şi penalităţile aplicabile, dacă
este cazul;
g) acolo unde este cazul, funcţionalitatea, inclusiv aplicarea unor măsuri
tehnice de protecţie pentru conţinuturile digitale;
h) acolo unde este cazul, orice interoperabilitate relevantă a conţinuturilor
digitale cu componentele hardware şi software de care profesionistul are
cunoştinţă sau se aşteaptă în mod rezonabil să aibă cunoştinţă;
i) despăgubirile aplicabile şi procedura de acordare a acestora în cazul
nerespectării nivelurilor de calitate convenite şi a celorlalte clauze
contractuale;
j) opţiunea consumatorului de a se include sau de a nu se include datele sale
cu caracter personal în baze de date în vederea furnizării de servicii de
informaţii privind abonaţii sau de registre ale abonaţilor, precum şi, în cazul
în care acesta optează pentru includerea în registrul abonaţilor, indicarea
datelor în cauză, în conformitate cu prevederile Legii nr. 506/2004 privind
prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în
sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi contractelor de furnizare a apei,
gazelor naturale sau energiei electrice, atunci când acestea nu sunt puse în
vânzare într-un volum limitat sau cantitate fixă, a energiei termice sau a
conţinuturilor digitale care nu sunt livrate pe un suport material.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică contractelor care implică tranzacţii
care se efectuează cu regularitate zilnic şi care sunt puse în execuţie
imediat, în momentul în care sunt încheiate.
(4) Informaţiile prevăzute la alin. (1) fac parte integrantă din contract.
ARTICOLUL 5
Sarcina probei
Sarcina probei în ceea ce priveşte îndeplinirea cerinţelor în materie de
informare stabilite în prezentul capitol revine profesionistului.
CAPITOLUL III
Informaţii destinate consumatorilor şi dreptul de retragere din contractele la
distanţă şi cele în afara spaţiilor comerciale
ARTICOLUL 6
Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă şi cele în afara spaţiilor
comerciale
(1) Înainte ca un contract la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale sau
orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului,
profesionistul trebuie să îi furnizeze consumatorului următoarele informaţii în
mod clar şi inteligibil:
a) principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, având în vedere
mediul de comunicare şi produsele sau serviciile în cauză;
b) identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comercială;
c) adresa poştală la care profesionistul este stabilit, precum şi, în cazul în
care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică
ale acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite
consumatorului să ia rapid legătura cu profesionistul şi să comunice cu acesta
în mod eficient şi, dacă este cazul, adresa poştală şi identitatea
profesionistului în numele căruia acţionează;
d) în cazul în care este diferită de adresa furnizată în conformitate cu lit.
c), adresa poştală a locului în care profesionistul îşi desfăşoară activitatea
şi, după caz, adresa poştală a profesionistului în numele căruia acţionează, la
care consumatorul poate trimite eventualele reclamaţii;
e) preţul total al produselor şi serviciilor cu toate taxele incluse sau, în
cazul în care preţul nu poate fi calculat dinainte în mod rezonabil dată fiind
natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al preţului şi, după
caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele poştale sau
de orice altă natură sau, în cazul în care acestea nu pot fi calculate dinainte
în mod rezonabil, menţionarea faptului că aceste costuri suplimentare ar putea
fi suportate de consumator, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a
preţurilor. În cazul serviciilor de acces şi conectare la reţele publice de
comunicaţii electronice ori de servicii de comunicaţii electronice destinate
publicului se vor menţiona contravaloarea planului tarifar, cu precizarea
numărului de minute, a creditului sau a traficului de date inclus, precum şi a
condiţiilor de utilizare a acestora, dacă este cazul, extraopţiunile
disponibile şi contravaloarea acestora, tarifele pentru apeluri şi pentru
minutele ori traficul de date suplimentar, după caz, tariful de conectare sau
instalare, cu toate taxele incluse. În cazul unui contract pe durată
nedeterminată sau al unui contract care include un abonament, preţul total va
include costurile totale pe perioada de facturare. În cazul în care aceste
contracte sunt taxate la un tarif fix, preţul total va cuprinde şi costurile
lunare totale. În cazul în care costul total nu poate fi calculat dinainte
trebuie indicat modul în care se calculează preţul;
f) costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanţă în vederea
încheierii contractului, atunci când este calculat pe baza unui alt tarif decât
tariful de bază;
g) modalităţile de plată, livrare, executare, data până la care profesionistul
se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile şi, după caz,
procedura profesionistului de soluţionare a reclamaţiilor;
h) în cazul în care există un drept de retragere, condiţiile, termenele şi
procedurile de exercitare a dreptului respectiv, în conformitate cu art. 11
alin. (1), precum şi formularul tipizat de retragere, prezentat în partea B din
anexă;
i) acolo unde este cazul, informaţia potrivit căreia consumatorul va trebui să
suporte costul aferent returnării produselor în caz de retragere şi, pentru
contractele la distanţă, dacă produsele, prin însăşi natura lor, nu pot fi, în
mod normal, returnate prin poştă, costul aferent returnării produselor;
j) în cazul în care consumatorul îşi exercită dreptul de retragere după
formularea unei cereri în conformitate cu art. 7 alin. (3) sau cu art. 8 alin.
(8), informaţia potrivit căreia consumatorul este obligat să achite
profesionistului costuri rezonabile, în conformitate cu art. 14 alin. (3);
k) în cazul în care dreptul de retragere nu este prevăzut în conformitate cu
art. 16, informaţia conform căreia consumatorul nu va beneficia de un drept de
retragere sau, după caz, circumstanţele în care consumatorul îşi pierde dreptul
de retragere;
l) o menţiune referitoare la existenţa unei garanţii legale privind
conformitatea produselor;
m) acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile de asistenţă după vânzare
acordată consumatorului, serviciile prestate după vânzare şi garanţiile
comerciale;
n) existenţa codurilor de conduită relevante, astfel cum sunt definite în art.
2 lit. f) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale
comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu
legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările
ulterioare, şi modalitatea în care pot fi obţinute copii ale acestora, după
caz;
o) durata contractului, după caz, sau, dacă contractul este încheiat pe durată
nedeterminată sau urmează să fie prelungit în mod automat, condiţiile de
încetare a contractului, inclusiv penalităţile aplicabile, dacă este cazul;
p) acolo unde este cazul, durata minimă de valabilitate a obligaţiilor care îi
revin consumatorului conform contractului;
q) acolo unde este cazul, existenţa şi condiţiile aferente avansurilor sau
altor garanţii financiare care trebuie plătite sau oferite de consumator la
cererea profesionistului;
r) acolo unde este cazul, funcţionalitatea, inclusiv aplicarea unor măsuri
tehnice de protecţie pentru conţinutul digital;
s) acolo unde este cazul, orice interoperabilitate relevantă a conţinutului
digital cu componentele hardware şi software de care profesionistul are
cunoştinţă sau se aşteaptă în mod rezonabil să aibă cunoştinţă;
t) acolo unde este cazul, posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un
mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se
supune profesionistul.
(2) Alin. (1) se aplică şi contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale
sau energiei electrice atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un
volum limitat sau cantitate fixă, a energiei termice şi a conţinuturilor
digitale care nu sunt livrate pe un suport material.
(3) În cazul unei licitaţii, informaţiile menţionate la alin. (1) lit. b), c)
şi d) pot fi înlocuite cu datele echivalente privind adjudecătorul.
(4) Informaţiile menţionate la alin. (1) lit. h), i) şi j) pot fi furnizate
utilizând formularul tipizat de informare cu privire la retragere prevăzut la
partea A din anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de
urgenţă. Profesionistul respectă cerinţele în materie de informare stabilite la
alin. (1) lit. h), i) şi j) dacă a furnizat consumatorului aceste instrucţiuni
corect completate.
(5) Informaţiile menţionate la alin. (1) fac parte integrantă din contractul la
distanţă sau din contractul în afara spaţiilor comerciale şi nu pot fi
modificate decât în cazul în care părţile contractante decid altfel în mod
explicit.
(6) În cazul în care profesionistul nu îndeplineşte cerinţele în materie de
informare cu privire la costuri suplimentare, conform celor menţionate la alin.
(1) lit. e), sau la costurile aferente returnării produselor, conform celor
menţionate la alin. (1) lit. i), consumatorul nu suportă respectivele costuri.
(7) Informaţiile contractuale se prezintă în limba română într-o formă
accesibilă, astfel încât acestea să fie înţelese cu uşurinţă de consumator,
fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi. (8) Cerinţele în materie
de informare prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă completează cerinţele
de informare cuprinse în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind
libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza
servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
68/2010, şi în Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic, republicată, cu
modificările ulterioare.
(9) Fără a aduce atingere alin. (8), dacă o dispoziţie cu privire la conţinutul
şi modul în care trebuie furnizate informaţiile din cadrul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr.
68/2010, respectiv din cadrul Legii nr. 365/2002, republicată, cu modificările
ulterioare, contravine unei dispoziţii din prezenta ordonanţă de urgenţă,
prevalează dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(10) Sarcina probei în ceea ce priveşte îndeplinirea cerinţelor în materie de
informare stabilite în prezentul capitol revine profesionistului.
ARTICOLUL 7
Condiţii de formă pentru contractele în afara spaţiilor comerciale
(1) În cazul contractelor în afara spaţiilor comerciale, profesionistul
transmite informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) consumatorului pe suport
hârtie sau, în cazul în care consumatorul este de acord, pe un alt suport
durabil. Aceste informaţii sunt lizibile şi redactate într-un limbaj simplu şi
inteligibil.
(2) Profesionistul furnizează consumatorului un exemplar original al
contractului semnat sau confirmarea contractului pe suport hârtie sau, dacă
consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil, inclusiv, dacă este
cazul, confirmarea acordului prealabil expres al consumatorului în conformitate
cu art. 16 lit. m).
(3) În cazul în care consumatorul doreşte ca prestarea unor servicii sau
furnizarea de apă, gaze naturale, energie electrică, atunci când acestea nu
sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau cantitate fixă, sau de energie
termică să înceapă în timpul perioadei de retragere de 14 zile, profesionistul
solicită consumatorului să formuleze o astfel de cerere expresă pe un suport
durabil. (4) În cazul contractelor în afara spaţiilor comerciale, unde
consumatorul a solicitat expres serviciile profesionistului pentru a efectua
lucrări de reparaţie sau de întreţinere, iar profesionistul şi consumatorul îşi
îndeplinesc imediat obligaţiile contractuale care le revin, iar suma care
trebuie plătită de consumator nu depăşeşte echivalentul a 200 euro la cursul
Băncii Naţionale a României din ziua respectivă:
a) profesionistul furnizează consumatorului informaţiile menţionate la art. 6
alin. (1) lit. b) şi c) şi informaţii referitoare la preţ sau la maniera de
calculare a preţului, împreună cu o estimare a costului total, pe suport hârtie
sau, dacă consumatorul este de acord, pe un alt suport durabil; profesionistul
furnizează informaţiile menţionate la art. 6 alin. (1) lit. a), h) şi k), dar
poate opta să nu le furnizeze pe suport hârtie sau pe un alt suport durabil
dacă consumatorul îşi dă acordul expres;
b) confirmarea contractului furnizată în conformitate cu alin. (2) din
prezentul articol conţine informaţiile menţionate la art. 6 alin. (1).
ARTICOLUL 8
Condiţii de formă pentru contractele la distanţă
(1) În cazul contractelor la distanţă, profesionistul transmite informaţiile
prevăzute la art. 6 alin. (1) sau pune la dispoziţia consumatorului
respectivele informaţii într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la
distanţă utilizat, folosind un limbaj simplu şi inteligibil. În măsura în care
respectiva informaţie este prezentată pe un suport durabil, aceasta trebuie să
fie lizibilă.
(2) Dacă un contract la distanţă care urmează să fie încheiat prin mijloace
electronice obligă consumatorul să plătească, profesionistul aduce la
cunoştinţa consumatorului de o manieră clară şi foarte vizibilă, în mod direct,
înainte ca acesta să facă comanda, informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1)
lit. a), e), o) şi p). Profesionistul se asigură că, atunci când consumatorul
face comanda, acesta din urmă recunoaşte în mod explicit că această comandă
implică o obligaţie de a plăti. Dacă pentru a face comanda este necesar să se
activeze un buton sau o funcţie similară, butonul sau funcţia similară este
etichetat/tă de o manieră lizibilă doar cu menţiunea “comandă ce implică o
obligaţie de plată” sau o formulare neambiguă corespunzătoare, care să indice
că a face comanda implică obligaţia de a plăti profesionistului. Dacă
profesionistul încalcă prevederile prezentului alineat, consumatorul nu are
nicio obligaţie în temeiul contractului sau al comenzii.
(3) Site-urile comerciale indică clar şi lizibil, cel mai târziu la începutul
procesului de formulare a comenzii, dacă se aplică vreo restricţie în ceea ce
priveşte livrarea şi care sunt mijloacele de plată acceptate.
(4) În cazul în care contractul este încheiat printr-un mijloc de comunicare la
distanţă ce permite un spaţiu sau un timp limitat pentru afişarea informaţiei,
profesionistul furnizează prin mijlocul de comunicare respectiv, înaintea
încheierii contractului, cel puţin informaţiile precontractuale referitoare la
principalele caracteristici ale produsului sau serviciului, identitatea
profesionistului, preţul total, dreptul la retragere, durata contractului şi,
în cazul contractelor pe durată nedeterminată, modalităţile de încetare a
contractului, prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), b), e), h) şi o).
Celelalte informaţii menţionate la art. 6 alin. (1) sunt furnizate
consumatorului de profesionist într-un mod adecvat, în conformitate cu alin.
(1) din prezentul articol.
(5) Fără a aduce atingere alin. (4), în cazul în care profesionistul apelează
telefonic consumatorul în vederea încheierii unui contract la distanţă,
profesionistul îşi declină identitatea la începutul conversaţiei cu
consumatorul şi, dacă este cazul, declină identitatea persoanei în numele
căreia a efectuat apelul telefonic şi specifică scopul comercial al apelului.
(6) În cazul în care urmează să se încheie un contract la distanţă prin
intermediul telefonului, profesionistul trebuie să confirme oferta
consumatorului, al cărui angajament începe doar după ce acesta a semnat oferta
sau după ce şi-a trimis consimţământul scris. Aceste confirmări trebuie făcute
pe un suport durabil.
(7) Profesionistul transmite consumatorului confirmarea încheierii
contractului, pe un suport durabil, într-un termen rezonabil din momentul
încheierii contractului la distanţă şi cel târziu la momentul livrării
produselor sau înainte de începerea prestării serviciului solicitat. Respectiva
confirmare include:
a) toate informaţiile menţionate la art. 6 alin. (1), cu excepţia cazului în
care profesionistul a transmis deja informaţiile respective consumatorului, pe
un suport durabil, înaintea încheierii contractului la distanţă;
b) acolo unde este cazul, confirmarea acordului prealabil expres al
consumatorului şi acordul în conformitate cu art. 16 lit. m).
(8) În cazul în care consumatorul doreşte ca prestarea unor servicii sau
furnizarea de apă, gaze naturale, energie electrică, atunci când acestea nu
sunt puse în vânzare într-un volum limitat ori cantitate fixă, sau de energie
termică să înceapă în timpul perioadei de retragere de 14 zile, profesionistul
solicită consumatorului să facă o cerere expresă în acest sens.
(9) Momentul încheierii contractului la distanţă îl constituie momentul
confirmării, pe un suport durabil, de către profesionist a acceptării comenzii
transmise de consumator.
(10) Prezentul articol nu aduce atingere dispoziţiilor privind încheierea prin
mijloace electronice a contractelor şi comenzile prin internet, astfel cum sunt
stabilite la art. 7 şi 9 din Legea nr. 365/2002, republicată, cu modificările
ulterioare.
ARTICOLUL 9
Dreptul de retragere
(1) Cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 16, consumatorul beneficiază de o
perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanţă sau
dintr-un contract în afara spaţiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice
decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute la
art. 13 alin. (3) şi la art. 14.
(2) Fără a aduce atingere art. 10, perioada de retragere menţionată la alin.
(1) expiră în termen de 14 zile de la:
a) data încheierii contractului, în cazul contractelor de prestări de servicii;
b) ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi
care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a produselor, în
cazul contractelor de vânzare, sau:
(i) în cazul în care consumatorul comandă printr-o singură comandă produse
multiple care vor fi livrate separat, ziua în care consumatorul sau o parte
terţă, alta decât transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în
posesia fizică a ultimului produs;
(ii) în cazul livrării unui produs care constă din mai multe loturi sau piese,
ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât transportatorul şi care
este indicată de consumator, intră în posesia fizică a ultimului produs sau a
ultimei piese;
(iii) în cazul contractelor pentru livrarea periodică de produse pe o perioadă
de timp determinată, ziua în care consumatorul sau o parte terţă, alta decât
transportatorul şi care este indicată de consumator, intră în posesia fizică a
primului produs;
c) în cazul contractelor pentru furnizarea de apă, gaze naturale, energie
electrică, atunci când acestea nu prevăd vânzarea într-un volum limitat sau
cantitate stabilită, de energie termică sau de conţinuturi digitale care nu
sunt livrate pe un suport material, data încheierii contractului.
(3) Părţile contractante îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale pe parcursul
perioadei de retragere conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 10
Omisiunea informaţiilor privind dreptul de retragere
(1) În cazul în care profesionistul nu a transmis consumatorului informaţiile
privind dreptul de retragere conform art. 6 alin. (1) lit. h), perioada de
retragere expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere de
14 zile.
(2) În cazul în care profesionistul a transmis consumatorului informaţiile
prevăzute la alin. (1) din prezentul articol în termen de 12 luni de la data
menţionată la art. 9 alin. (2), perioada de retragere expiră în 14 zile de la
data la care consumatorul primeşte informaţiile respective.
ARTICOLUL 11
Exercitarea dreptului de retragere
(1) Înainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informează
profesionistul cu privire la decizia sa de retragere din contract. În acest
scop, consumatorul poate alege una dintre următoarele variante: a) de a folosi
modelul de formular de retragere prevăzut în partea B din anexă; b) de a face
orice altă declaraţie neechivocă în care îşi exprimă decizia de retragere din
contract.
(2) Consumatorul şi-a exercitat dreptul de retragere în perioada de retragere
menţionată la art. 9 alin. (2) şi la art. 10 în cazul în care comunicarea cu
privire la exercitarea dreptului de retragere este transmisă de către
consumator înaintea expirării perioadei respective.
(3) Profesionistul poate, în plus faţă de posibilităţile menţionate la alin.
(1), să acorde consumatorului opţiunea de a completa şi de a transmite în
format electronic, pe site-ul profesionistului, fie modelul de formular de
retragere prevăzut în partea B din anexă, fie o declaraţie neechivocă de orice alt
tip. În aceste cazuri, profesionistul comunică consumatorului, fără întârziere,
pe un suport durabil, confirmarea de primire a formularului de retragere.
(4) Sarcina probei privind exercitarea dreptului de retragere în conformitate
cu dispoziţiile din prezentul articol revine consumatorului.
ARTICOLUL 12
Efectele retragerii
Exercitarea dreptului de retragere pune capăt obligaţiilor părţilor
contractuale, după caz:
a) de a executa contractul la distanţă sau contractul în afara spaţiului
comercial;
b) de a încheia un contract la distanţă sau în afara spaţiului comercial, în
cazul în care consumatorul a efectuat o comandă.
ARTICOLUL 13
Obligaţiile care revin profesionistului în cazul retragerii
(1) Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din
partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere
nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care
este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului în
conformitate cu art. 11.
(2) Profesionistul rambursează sumele menţionate la alin. (1) folosind aceleaşi
modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia
iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă
modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului
plata de comisioane în urma rambursării.
(3) Fără a aduce atingere alin. (1), profesionistul nu este obligat să
ramburseze costurile suplimentare în cazul în care consumatorul a ales în mod
explicit un alt tip de livrare decât livrarea standard oferită de profesionist.
(4) Cu excepţia cazului în care profesionistul s-a oferit să recupereze el
însuşi produsele, în cazul contractelor de vânzare, profesionistul poate amâna
rambursarea până la data recepţionării produselor care au făcut obiectul
vânzării sau până la momentul primirii unei dovezi din partea consumatorului
conform căreia acesta a trimis produsele către profesionist, luându-se în
considerare data cea mai apropiată.
ARTICOLUL 14
Obligaţiile consumatorului în cazul retragerii
(1) Cu excepţia cazului în care profesionistul s-a oferit să recupereze el
însuşi produsele, consumatorul returnează produsele sau le înmânează
profesionistului sau unei persoane autorizate de profesionist să recepţioneze
produsele, fără întârziere nejustificată şi în decurs de cel mult 14 zile de la
data la care acesta a comunicat profesionistului decizia sa de retragere din
contract în conformitate cu art. 11. Termenul este respectat dacă produsele
sunt trimise înapoi de consumator înainte de expirarea perioadei de 14 zile.
(2) Consumatorul suportă doar costurile directe legate de returnarea
produselor, cu excepţia cazului în care profesionistul acceptă să suporte acele
costuri sau în care profesionistul nu a informat consumatorul că aceste costuri
trebuie suportate de consumator. În cazul contractelor în afara spaţiilor
comerciale, în cazul cărora produsele au fost livrate la domiciliul
consumatorului la momentul încheierii contractului, profesionistul preia
produsele pe cheltuiala sa dacă produsele, prin natura lor, nu pot fi returnate
în mod normal prin poştă.
(3) Consumatorul este responsabil doar în ceea ce priveşte diminuarea valorii
produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar
pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor.
Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru consumator
în a-şi exercita dreptul de retragere. Indiferent de situaţie, consumatorul nu
este responsabil pentru diminuarea valorii produselor în cazul în care
profesionistul a omis să îl informeze cu privire la dreptul de retragere în
conformitate cu art. 6 alin. (1) lit. h).
(4) Profesionistul trebuie să poată face dovada diminuării valorii produselor
care rezultă diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii,
caracteristicilor şi funcţionării produselor.
(5) Atunci când consumatorul îşi exercită dreptul de retragere după
transmiterea cererii în conformitate cu art. 7 alin. (3) sau cu art. 8 alin.
(8), consumatorul plăteşte profesionistului o sumă proporţională cu ceea ce s-a
furnizat până la momentul în care consumatorul a informat profesionistul cu
privire la exercitarea dreptului de retragere, în raport cu acoperirea totală a
contractului. Suma proporţională care trebuie plătită profesionistului de către
consumator este calculată pe baza preţului total convenit în contract. Dacă
preţul total este excesiv, suma proporţională este calculată pe baza valorii de
piaţă a ceea ce s-a furnizat.
(6) Consumatorul nu suportă costurile pentru:
a) prestarea serviciilor sau furnizarea de apă, gaze naturale sau energie
electrică, atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat
sau cantitate prestabilită, sau energie termică furnizată, în totalitate sau
parţial, în cursul perioadei de retragere, în una dintre următoarele situaţii:
(i) profesionistul nu a furnizat informaţii în conformitate cu art. 6 alin. (1)
lit. h) sau i);
(ii) consumatorul nu a cerut expres ca prestarea să înceapă în timpul perioadei
de retragere în conformitate cu art. 7 alin. (3) şi cu art. 8 alin. (8);
b) furnizarea, în totalitate sau parţial, de conţinut digital care nu este
livrat pe un suport material, în una dintre următoarele situaţii:
(i) consumatorul nu şi-a dat acordul prealabil expres cu privire la începerea
prestării înainte de sfârşitul perioadei de 14 zile menţionate la art. 9;
(ii) consumatorul nu a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi pierde
dreptul de retragere în momentul în care îşi dă consimţământul;
(iii) profesionistul nu a furnizat confirmarea în conformitate cu art. 7 alin.
(2) sau cu art. 8 alin. (7).
(7) Cu excepţia celor prevăzute la art. 13 alin. (3) şi la prezentul articol,
exercitarea dreptului de retragere nu atrage răspunderea consumatorului.
ARTICOLUL 15
Efectele exercitării dreptului de retragere asupra contractelor auxiliare
Fără a aduce atingere art. 63-65 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările ulterioare,
în cazul în care consumatorul exercită dreptul său de retragere din cadrul unui
contract la distanţă sau al unui contract în afara spaţiilor comerciale în
conformitate cu art. 9-14 din prezenta ordonanţă de urgenţă, orice contract
auxiliar încetează în mod automat, fără costuri pentru consumator, cu excepţia
celor prevăzute la art. 13 alin. (3) şi la art. 14 din prezenta ordonanţă de
urgenţă.
ARTICOLUL 16
Exceptări de la dreptul de retragere
Sunt exceptate de la dreptul de retragere prevăzut la art. 9-15 în ceea ce
priveşte contractele la distanţă şi contractele în afara spaţiilor comerciale
următoarele:
a) contractele de prestări de servicii, după prestarea completă a serviciilor,
dacă executarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după
ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul
la retragere după executarea completă a contractului de către profesionist;
b) furnizarea de produse sau servicii al căror preţ depinde de fluctuaţiile de
pe piaţa financiară pe care profesionistul nu le poate controla şi care pot
avea loc pe parcursul perioadei de retragere;
c) furnizarea de produse confecţionate după specificaţiile prezentate de
consumator sau personalizate în mod clar;
d) furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira
rapid;
e) furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de
protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de
consumator;
f) furnizarea de produse care sunt, după livrare, potrivit naturii acestora,
inseparabil amestecate cu alte elemente;
g) furnizarea de băuturi alcoolice al căror preţ a fost convenit în momentul
încheierii contractului de vânzare, a căror livrare nu poate fi efectuată
înainte de 30 de zile şi a căror valoare reală depinde de fluctuaţiile de pe
piaţă pe care profesionistul nu le poate controla;
h) contractele în cazul cărora consumatorul a solicitat în mod special
profesionistului să se deplaseze la domiciliul său pentru a efectua lucrări
urgente de reparaţie sau de întreţinere. Dacă, cu ocazia unei astfel de vizite,
profesionistul prestează alte servicii în afara celor solicitate în mod expres
de consumator sau furnizează alte produse decât piesele de schimb
indispensabile pentru executarea lucrărilor de întreţinere sau de reparaţie,
dreptul de retragere se aplică respectivelor servicii sau produse suplimentare;
i) furnizarea de înregistrări audio sau video sigilate sau de programe
informatice sigilate care au fost desigilate după livrare;
j) furnizarea de ziare, periodice şi reviste, cu excepţia contractelor de
abonament pentru furnizarea de astfel de publicaţii;
k) contractele încheiate în cadrul unei licitaţii;
l) prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decât cel rezidenţial,
transport de mărfuri, închiriere de maşini, catering sau serviciile privind
activităţile de agrement, în cazul în care contractul prevede o dată sau o
perioadă de executare specifică;
m) furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material,
dacă prestarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului şi după
ce acesta a confirmat că a luat cunoştinţă de faptul că îşi va pierde dreptul
la retragere.
CAPITOLUL IV
Alte drepturi ale consumatorilor
ARTICOLUL 17
Domeniul de aplicare
(1) Art. 18 şi 20 se aplică în cazul contractelor de vânzări, cu excepţia
contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale sau energiei electrice,
atunci când acestea nu sunt puse în vânzare într-un volum limitat sau într-o
cantitate fixă, precum şi a contractelor de furnizare a energiei termice şi a
conţinutului digital care nu este livrat pe un suport material.
(2) Art. 19, 21 şi 22 se aplică şi contractelor de vânzare şi de prestări de
servicii şi contractelor de furnizare de apă, gaze naturale, energie electrică,
energie termică sau conţinut digital.
ARTICOLUL 18
Livrare
(1) Cu excepţia cazului în care părţile au convenit altfel cu privire la
momentul livrării, profesionistul livrează produsele transferând posesia fizică
sau controlul asupra produselor către consumator, fără întârziere nejustificată
şi, în orice caz, în decurs de cel mult 30 de zile de la încheierea
contractului.
(2) În cazul în care profesionistul nu şi-a îndeplinit obligaţia de a livra
produsele în momentul convenit cu consumatorul sau în termenul stabilit la
alin. (1), consumatorul îi solicită să efectueze livrarea într-un termen
suplimentar, corespunzător circumstanţelor. În cazul în care profesionistul nu
livrează produsele în termenul suplimentar respectiv, consumatorul are dreptul,
după caz, la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.
(3) Alineatul (2) nu se aplică contractelor de vânzare în cazul în care
profesionistul a refuzat să livreze produsele sau în cazul în care livrarea în
termenul convenit este esenţială având în vedere toate circumstanţele existente
la încheierea contractului sau în cazul în care consumatorul informează
profesionistul, înainte de încheierea contractului, că livrarea înainte de sau
la o dată precizată este esenţială. În aceste cazuri, dacă profesionistul nu
livrează produsele în momentul convenit cu consumatorul sau în termenul
stabilit la alin. (1), consumatorul are dreptul, după caz, la rezoluţiunea sau
rezilierea contractului.
(4) Prin excepţie de la prevederile art. 1549-1554 din Legea nr. 287/2009
privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la rezoluţiunea
sau, după caz, la rezilierea contractului, profesionistul rambursează fără
întârzieri nejustificate toate sumele plătite în temeiul contractului de către
consumator şi în decurs de cel mult 7 zile de la data la care consumatorul a
comunicat profesionistului decizia sa de terminare a contractului.
(5) În plus faţă de rezoluţiunea sau rezilierea contractului în conformitate cu
alin. (2), consumatorul poate recurge la alte căi de atac prevăzute de
legislaţia în vigoare.
ARTICOLUL 19
Comisioane pentru folosirea unor mijloace de plată
Se interzice profesioniştilor să perceapă de la consumatori comisioane aferente
utilizării unui anumit mijloc de plată care depăşesc costul suportat de
profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalităţi de plată.
ARTICOLUL 20
Transferarea riscului
În cazul contractelor în care profesionistul livrează produsele către
consumator, riscul de pierdere sau de deteriorare a produselor este transferat
consumatorului în momentul în care acesta sau o parte terţă desemnată de
acesta, alta decât transportatorul, intră în posesia fizică a produselor. Cu
toate acestea, riscul este transferat consumatorului în momentul livrării
produselor către transportator, dacă transporta